Presentatie1
Sensory Room 10
M.I.L.E 4-001
Sensory Bathroom-002
IMG 7877
IMG 7778-002
  • Dia1
  • Sensory Room 11
  • M.I.L.E 4
  • Sensory Bathroom 11
  • IMG 7877 2
  • IMG 7778

Snoezel- en Belevingsruimtes voor Kinderopvang

Kenmerken van de doelgroepkinder 1

Jonge kinderen staan aan het begin van hun ontwikkeling. Kinderopvangorganisaties spelen een cruciale rol bij deze ontwikkeling en hebben vaak de doelstelling de jonge kinderen pedagogisch te ondersteunen en vooruit te helpen in hun ontwikkeling.

Voor een goede ontwikkeling van het kind zijn het welbevinden en de betrokkenheid van de kinderen essentieel. Uit observatie van het gedrag van het kind valt goed af te lezen hoe ze zich voelen en of ze betrokkenheid tonen.

Jonge kinderen zijn zintuigelijk ingesteld en leren door directe, concrete ervaringen. Kinderen hebben ook hun eigen manier om in zichzelf gekeerd te raken, bijvoorbeeld door te dagdromen of door met hun duim in hun mond rustig in een hoekje te gaan zitten met een knuffel. Hiermee creëren kinderen een gevoel van rust en veiligheid voor zichzelf.

Snoezelen heeft tot doel het welbevinden, het sociale contact en de eigenwaarde te bevorderen. Behalve dat je als begeleider erkent en toestaat dat kinderen zichzelf tijdens bepaalde bezigheden ‘terugtrekken’ door zich te ‘verliezen’ in plezierige zintuigelijke prikkels, kun je kinderen ook de mogelijkheid bieden om zelf bewust te kiezen voor een rust moment, een zogenaamd snoezelmoment.

Doelstelling van snoezelen met jonge kinderen

De doelstellingen kunnen de volgende zijn:

  • Ontdekken in eigen tempo: vanuit respect het kind begeleiden om hem of haar uit zichzelf tot spel te laten komen in de eigen zintuiglijke ervaring. Je mag de snoezelmaterialen wel aanbieden, maar niet opdringen. Het kind wordt gevolgd in zijn ontdekking door observatie, stimulatie en bevestiging.
  • Leren genieten: het algemene doel bij snoezelen is het zich prettig laten voelen door het scheppen van een situatie waarin personen uit zichzelf tot een vorm van activiteit kunnen komen, hoewel passief genieten ook kan.
  • Rust geven: primair wordt snoezelen gezien als ontspanning, in de zin van een rustgevend element.
  • Bevorderen van contact: snoezelen is geen doel op zich, maar een middel om te ontmoeten. Door het snoezelen ervaar je een groter zelfbewustzijn, waardoor je beter kunt omgaan met eigen gevoelens en ervaringen. Hierdoor ben je in staat bewuster om te gaan met anderen.
  • Snoezelen is voor iedereen: snoezelen is overal mogelijk en niet beperkt tot een professionele snoezelruimte, het kan ook tijdens de dagelijkse bezigheden.
Functionaliteit en uitgangspunten Snoezelruimte voor jonge kinderen

In de onderbouw kun je een aparte snoezelruimte inrichten, als hoek in het klaslokaal, maar liever nog als aparte ruimte in de school of kinderdagverblijf.kinder 2

In een snoezelruimte genieten kinderen op een veilige en rustige manier van verschillende zintuiglijke prikkels. De ruimte is zodanig ingericht dat kinderen en ook de begeleider er lekker kunnen zitten of liggen, op en tegen (grote) kussens, in een luie stoel of op een zachte bank. Er heerst een rustige sfeer, die wordt bereikt met lichteffecten, kleuren en zachte muziek. Belangrijk is dat het niet onrustig en chaotisch wordt door een te groot aantal kinderen. De aanwezige materialen doen een beroep op het ruiken, proeven, kijken, voelen en horen:

  • Zien: lampen met verschillende lichteffecten, spiegels, glinsterende en gekleurde voorwerpen, gedrapeerde stoffen.
  • Horen: rustgevende muziek, muziek met natuurgeluiden, zacht klinkende instrumenten om te bespelen.
  • Tasten – voelen: voeldozen, voelmuren met harde en zachte materialen, voelkussens, knuffels, poppen, sop, zand, scheerschuim, tapijten.
  • Ruiken: etherische olie in geurverspreider, geurzakjes, parfums, bloemen, fruit.
  • Proeven (zoet, zuur, zout, hard, zacht): koekjes, verschillende soorten drankjes, snoepgoed, kruiden.
Mobiel Snoezelen: Snoezelkar en Snoezelboxkinder 3

Soms is het niet mogelijk in school of kinderdagverblijf een permanente plek in te ruimen voor een snoezelruimte. Een alternatief is dan de snoezelkar of een snoezelbox. In deze kar of box zitten materialen die diverse zintuigen kunnen activeren en uitnodigen tot snoezelen. Je kunt hierbij denken aan een fiberoptic, discobal, muziekinstrumentjes, voelmateriaal met verschillende texturen, zakjes klei, zand, vloeibare zeep, ruikkokertjes en bakjes met etenswaren om te proeven.

Worldwidesnoezelen heeft veel ervaring met inrichten van Snoezelruimtes voor jonge kinderen

Ilse Achterberg, oprichtster van Worldwidesnoezelen, is al ruim 25 jaar dagelijks actief op het gebied van Snoezelen en het ontwerpen en inrichten van Snoezelruimtes voor diverse doelgroepen.

Ook in de kinderopvang hebben wij vele snoezelruimtes ontworpen en ingericht. Op basis van deze ervaring kunnen wij u helpen om ook voor uw kinderen de perfecte Snoezelruimte te ontwerpen  en in te richten.

Onderstaand enkele voorbeelden van ingerichte ruimtes voor jonge kinderen.

opv. ruimte-001  IMG 7619 
IMG 7669 2