Deze ruimtes kenmerken zich vaak door een variatie in het sensorisch aanbod. Primaire doel is toch vaak om het kind rust en ontspanning te bieden zodat hij of zij de dag en het programma weer aankan. Even positief opladen dus. Of ontladen zoals u wilt.

Daarnaast wordt er vaak gekozen voor specifieke sensorische elementen die een link hebben het lesprogramma of onderdelen daarvan. Voorbeelden zijn actieve spel- en activiteitenborden die variatie van elementen biedt. Hierdoor worden zintuigen actief gestimuleerd en wordt de motoriek en coördinatie bevorderd. Tactiele elementen zoals voel- en texturenpanelen zijn hier vaak aanwezig omdat veel kinderen in het bijzonder onderwijs tactiel sterke behoeftes kennen. Door voelen worden ze vaak rustig en wordt hun focus verlegd.

Als de ruimte groot genoeg is kan gekozen worden voor verschillende sensorische hoeken in dezefde ruimte. Een rusthoek, een voelhoek, een actieve hoek of soms ook een blacklight of UV hoek. Door alles via een centraal schakelpaneel te bedienen kan ieder onderdeel van de ruimte apart worden aangeboden aan het kind.

Let hier wel op dat de ruimte niet wordt gebruikt als speel- of uitraaskamer om kinderen te laten ‘afkoelen’. Zonder begeleiding geven wij geen garantie dat de elementen een lang leven zijn beschoren. Simpelweg omdat het materiaal daarvoor niet bestemd is. Kies dan voor een softplayruimte.

Snoezelruimte school speciaal onderwijs Curacao

Snoezelruimte school speciaal onderwijs Curacao

Snoezelruimte combinatie blacklight school speciaal onderwijs België

Snoezelruimte combinatie blacklight school speciaal onderwijs België

Snoezelruimte combinatie blacklight school speciaal onderwijs België

Snoezelruimte combinatie blacklight school speciaal onderwijs België

Snoezelruimte combinatie blacklight school speciaal onderwijs België

Snoezelruimte combinatie blacklight school speciaal onderwijs België

Snoezelruimte combinatie blacklight school speciaal onderwijs België